تحقیق درباره انقلاب ايران و بازتاب جهاني آن

تحقیق درباره انقلاب ايران و بازتاب جهاني آن

تحقیق درباره انقلاب ايران و بازتاب جهاني آن

↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓

فرمت فایل: word 

 (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:12

 

 

قسمتی از متن فایل دانلودی:

مقدمه

انقلاب ايران كه گاه از آن به عنوان آخرين انقلاب قرن بيستم و گاه حتي واپسين انقلاب به مفهوم مصطلح و كلاسيك آن ياد مي شود، بي گمان رويدادي شگرف و واقعه اي تاريخي، بلكه تاريخ ساز در سلسله رخدادها و تحولات سياسي و اجتماعي عصر مامحسوب مي شود. رويدادي كه نه تنها در ايران به سرنگوني نظام سلطنتي چند هزار ساله انجاميد و سرمنشأ تاريخ و تحولاتي تازه شد، بلكه در خارج از كشور نيز بازتابها و آثار متعددي را موجب شد. در نيمه دوم قرن بيستم، كمتر رويدادي همچون انقلاب 1979 ايران، ناآرامي برانگيخته است.

ايران از زمان اين انقاب تحولات بسياري به خود ديده است:

تثبيت جمهوري اسلامي با غلبه روحانيون، حذف گروههاي مخالف، نهادينه شدن سياسي و اجتماعي انقلاب و جنگي هشت ساله با عراق همراه با پيامدهاي مخرب اقتصادي وتلفات انساني.

ميزان اثرگذاري انقلاب ايران بر جوامع مختلف

بازتاب جهاني انقلاب ايران هم مستقيم و هم غيرمستقيم بوده است.در واقع انقلاب اغلب بيش از آنكه مدلي دقيق باشد،به صورت نمونه اي الهام بخش و كلي عمل كرده است. فعالان مسلمان در بسياري از كشورها از پيروزيهاي برادران و خواهران ايراني خود مسرور شدند و در مبارزات خود روحيه گرفتند. از اين نظر انقلاب ايران معمولا بيش از آن كه به ايجاد يا هدايت تلاشهاي انقلابي بيانجامد، گرايشهاي از پيش موجود در كشورهاي اسلامي را تقويت كرده يا شتاب بخشيده است.

بيشترين نفوذ مستقيم، نيرومند و پايدار ايران در لبنان بوده است. جامعه شيعه لبنان كه تا پس از جنگ جهاني دوم اساسا غير سياسي بود، در دهه هاي 1960 و 1970 به گونه فزاينده سياسي شد. در طول دهه 70، موسي صدر رهبر مذهبي زاده شده و تحصيل كرده در ايران، به تفسير دوباره اي از تمادگرايي شيعي دست زد. كه با تفسير انقلابي امام خميني از اسلام طي سالهاي تبعيدش از 1964 تا 1978 مشابهت داشت. اين رويكرد مؤيد شكل گيري جنبش فعالانه اصلاحات اجتماعي و سياسي (حركت محرومين) بود.

با انقلاب ايران كه در سال 1978نيرويي گرد آورد، بسيارس از شيعيان لبنان از اقدامات هم كيشان ايراني خود الهام گرفتند. حتي با اين حال در خصوص بازتاب سرنگوني شاه نبايد اغراق كرد. بسياري از شيعه هاي لبنان ديدگاهي دوگانه نسبت به اين انقلاب اتخاذ كردند. از يك سو، سقوط شاه ثابت كرد كه حكومتي نا مشروع را نمي بايست با نا خشنودي تحمل كرد، حتي اگر انجام اين امر زير لواي اسلام مقدور نباشد. از سوي ديگر، وسيعاّ تصديق شده است كه راه حل هاي ايران الزاماّ حلال مشكلات لبنان نيست. هنگام بحث از رويدادهاي ايران معمول است كه بسياري از شيعيان لبناني دقيقاّ به اين تمايز اعتراف كردند.

در اوت 1979، اندكي پس از بازگشت امام خميني به ايران، صدها بحريني شيعه به طرفداري از انقلاب ايران دست به تظاهرات زدنند و با مأموران درگير شدند. مدرسي كه در سال 1980 از بحرين تبعيد شده بود، در برنامه هاي راديوي از تهران مرتبا خواستار قيام عليه خاندان حاكم مي شد. در دسامبر 1981 دولت تلاش براي انجام كودتا را خنثي كرد و 70 عضو جبهه آزاديبخش اسلامي بحرين را كه زير نفوذ مدرسي بود و از ايران كمك مالي مي گرفت، دستگير كرد.

سفرهاي شيعيان به ايران و عراق به «ايراني شدن» جامعه شيعه افغانستان انجاميد. ادواردز و كوپكي يادآور مي شودكه آداب و مراسم مرسوم شيعيان ايران (مثل مراسم محرم و استفاده از روضه هاي ضبط شده مربوط به عاشوراي حسيني) از دهه 50 در افغانستان رواج يافت. ايراني شدن جمعه شيعي افغان در موارد جديدتر ديگران نيز همچون نامها  و نامهاي خانوادگي مشهود است (كاربرد آقا و نام هاي خانوادگي مختوم به ي).

افغانستان و ايران تنها كشورهاي اسلامي اند كه اسلام گرايان و روحانيون در آن به هم پيوسته اند، اما زمينه هاي تاريخي خاص اين اتحاد در هر يك از اين دو كشور، چشم اندازهاي كاملاّ متفاوتي از مجاهدين افغانستان و حزب اللهي هاي ايران پيش روي مي گذارد كه مانع از هر گونه پيوستگي و قرابت عملي ميان آنها مي شود.

پاسخ مشخص و واحدي به اين كه جرا به رغم نارضايتي هاي بسيار واقعي سياسي، اجتماعي و اقتصادي موجود در جومع شيعي خليج فارس، خيزش هاي مورد انتظار رخ نداده است، وجود ندارد.

و...


دسته:

تحقیق درباره انقلاب ايران و بازتاب جهاني آن

خرید آنلاین